lördag 9 augusti 2014

Hänt på balkongen 2014-08-09


Min lilla chiliplanta har fått en rejäl frukt. Detta är sorten Espelette, som jag valde efter mycket funderande. Viktigt för mig var att den skulle ha smak utan att vara för stark, att det skulle gå att lagra bra genom torkning, och att det skulle funka bra att odla i en kruka ute på balkongen.
Nu efteråt har jag upptäckt att det är en anrik chili jag valt! Så här står det på Svenska Chilipepparföreningens hemsida:


"Piment d'Espelette är en mycket speciell chilepeppar som odlas i byn Espelette i den franska regionen Aquitaine i sydvästra Frankrike. Piment d'Espelette är klassificerad som en AOC-produkt (skyddad ursprungsbeteckning) precis som franska viner och roquefortost. Endast en viss mängd odlas och produceras varje år.
Plantan blir 50-60 cm hög. Frukterna mognar från grönt till rött och blir 8 - 12 cm långa och 2 - 4 cm breda. De har en cylindrisk och avsmalnande form med markerad spets. Denna sort passar utmärkt för utomhusodling men den trivs också bra i kruka på altan, balkong eller i växthus. De gröna frukterna har stort matlagningsvärde som stekt grönsak, i äggrätter eller i såser, grytor och soppor.
Piment d'Espelette kommer ursprungligen från Mexiko och Sydamerika och hittade till Frankrike under 1600-talet. Idag är denna exklusiva chilepeppar en viktig och populär ingrediens i det sydfranska och baskiska köket. Piment d'Espelette skördas i slutet av sommaren och i september hängs karakteristiska girlanger av chilepeppar från balkonger och husväggar i hela området. Efter att frukten torkats, rostas den för att sedan malas till ett grovt orangefärgat pulver. Det färdiga pulvret har en nyanserad och fyllig, mogen karaktär och en kryddighet som kännetecknas av en djärv men subtil hetta. Mald Piment d'Espelette är en mycket behaglig och god krydda. Prova i soppor och såser men smaksätt mot slutet av tillagningen för att bevara den fulla smaken. Den går bra ihop med ägg, fisk, kött, potatis och andra grönsaker. Passar även att använda som ett något mildare alternativ till cayennepeppar.
Styrkan ökar i frukterna i takt med mognaden. Det malda pulvret är något starkare och uppgifter tyder på cirka 4000 scovillegrader. Det är dock inte bekräftat. En mycket populär och årlig festival hålls i oktober för piment d'Espelette."

 I samma kruka som chilin, delvis stödd på denna, växer en ärta. Den sådde jag ganska sent, eftersom jag fick den i ett fröbyte, och då hade jag inte plats för den i landet. Så jag sådde bara två frön för att se hur den skull bli, och dessa planterade jag tillsammans med chilin i en större kruka på balkongen.
Den här sorten får häftiga, lila, ärtskidor och heter Blauwshokker. Ärtorna, som jag inte ännu sett, skall dock ha ordinär grön färg, men vara utmärkta att frysa, vilket ju är bra om jag får i gång en rejäl produktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar