måndag 11 augusti 2014

Renovering av lavoir

I början på sommaren blev jag ägare till dessa två möbler. En lavoir och ett symaskinsunderrede. Båda två var i ett bedrövligt skick!
Lavoiren är den möbel jag först gripit mig an! Efter en mailkonversation med en Britta Tunberg som skrivit boken Renovera och klä om gamla möbler fick jag reda på att denna är tillverkad runt förra sekelskiftet, målad med linoljefärg, och att den lilla randen är målad med färgen Caput Mortum, vilket är ovanligt, hon har bara sett den i blått och guld tidigare.
Den såg som sagt för hemsk ut. Skivan var sprucken, färgen på skickan var krackelerad, färgen på sidorna kritade och på dörren flagade den...
Dessutom saknades den lilla tvålhyllan som skall sitta i bakkant.
Det allra finaste hade ju varit att plugga med träpluggar. Men att borra två hål som skulle mötas perfekt, det hade jag helt enkelt inte gått i land med. Så det blev tre, långa, försänkta träskruvar. Och så lim förstås. Och sedan spackel på det. Mycket spacklande och mycket sandpapprande har det blivit!
Idag var det dags för andra strykningen med linoljefärg!
Jag kan inte påstå att det blir perfekt på något sätt! Linoljefärg är jobbigt att måla med, både rent fysiskt, och eftersom det verkligen inte är någon förlåtande färg. Alla skavanker i underarbetet syns obönhörligen! Dessutom krävs ganska många lager för att det ska täcka ordentligt. Insidan på skåpet var ju ursprungligen omålad, men jag ville måla den för att det kändes frächast så, men man ser ju hur flammigt det fortfarande är efter två strykningar. Torktiden är ju också lång, vilket är lite frustrerande. (Och färgen är dyr.)
Det är alltså inte alltid helt lätt att vara miljövänlig och historiskt korrekt! Men jag hoppas att det kommer vara värt det när jag är klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar