torsdag 7 augusti 2014

Hänt på kolonilotten 2014-08-07

 I Stockholm blev det en besök på Rosendals Trädgård. En mycket inspirerande plats som jag kanske återkommer till. Där fanns en plantbutik, som i och för sig inte var så särskilt billig, kan som exempel nämna att en påse Runåbergs fröer kostade 40 kr, medan den om man handlar direkt kostar 25, plus porto så klart. Nu kan jag ha en viss förståelse för detta, då ju trädgården måste ha inkomster. Så jag stödde den genom att köpa några plantor.
Först och främst en sparris! Nu vill ju sparrisar inte växa i lerjord, men jag gör ändå ett försök! Har satt den i en nygtävs grop med köpejord, eftersom jag någonstans i mitt googlande har hittat information att de, även om de inte frodas, ger en viss avkastning på sådan jord. Vi får se hur det går! Och det bästa är att om man köper en hel planta dår man provsmaka några skott redan första året... även om den kanske är allra bäst att låta bli!
Framför den har ett gult smultron och en vit jordgubbe med annanasliknande smak fått sin plats. Även dessa fick följa med från Stockholm.
 Luftlöken som jag satte för ett tag sedan har kommit upp med små strån, och det har även sallad och rödbetor som jag direktsådde innan resan till Stockholm. Jag har ju även några rödbetor i paperskrukor här hemma på den heta balkongen som har fått en betydligt bättre start och redan är större än de direktsådda fast de är sådda senare.

Min nyköpta spenat åkte ner i jorden idag, lite grann av den i alla fall! I två väldigt sneda fåror, jag hade lite bråttom just då för det var dags att åka hem. Detta är nackdelen med en kolonilott; man kan inte bara gå ut och fixa det som ska fixas, det är ett litet projekt att ta sig dit och kräver lite planering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar