fredag 25 juli 2014

9 av 10 filmstjärnor väljer Lux toalettvål

När jag var barn fanns det bara fast tvål. Åtminstone var det så i mitt hem. Det var Lux tvål som låg på handfatet, och hos min mormor hängde den i en väldigt smart konstruktion på väggen med en magnet i. Man klämde in en metallplatta i tvålen och sedan hängde tvålen på väggen och blev aldrig kladdig och sunkig. Och den finns faktiskt i nyproduktion, till exempel här.


I vår familj använder vi nog runt tre pumptvålar i månaden. Det är ganska mycket vatten vi släpar hem, och det blir riktigt mycket onödig plast som ska tillverkas av olja, sopsorteras och återvinnas. Mycket miljöpåverkan. 36 flaskor om året...
Man kan också fundera lite över kostnaden. Vi lägger kanske 50- 60 kr i månaden på pumptvål. Det blir omkring 600- 700 kr om året. Ingen astronomisk summa, men hur länge räcker en fyrpack fast luxtvål som kostar 25?
Ja nog bör man klara sig ett par månader i alla fall, och snart får vi se, för idag går vi över från flytande till fast tvål! Detta är både för miljöns skull, men också på grund av att vi snart kommer att inleda ett projekt som vi kallar "snålåret", och som jag ska beskriva så småningom.
För den som har bekymmer om hygienen i fasta tvålar och andra sådana detaljer vill jag uppmana till läsning av denna blogg, som ger svar på det mesta!
Läsningen av denna blogg fick mig också att inse att vi kanske ska ta och hitta en tvål med glycerin i nästa gång det blir dags för tvålhandling. Fram emot jul eller så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar