onsdag 23 juli 2014

Plast i haven

I morse när jag slog upp DN möttes jag av en debattartikel som handlade om all den plast som finns i haven. Inte bara de här öarna av plast som flyter runt långt från land, utan också mikroplast, små, små plastfragment som finns överallt och som kommer in i oss människor genom fisken vi äter. Ett problem med de här plasterna är dels att de innehåller farliga kemikalier, och också att de binder andra miljöfarliga ämnen som finns i havet till sig. Detta anknyter till det jag skrev om situationen i östersjön i förrgår:
"Forskare misstänker att flytande mikroplaster som håller kvar miljögifterna i näringskedjan kan vara en anledning till varför halterna i Östersjön har planat ut och inte längre minskar"
50 % av plasten på stränder runt Östersjön kommer från privatpersoner, alltså typ plastpåsar som man bara släppt ifrån sig.
År 2012 tillverkades 288 miljoner ton plastprodukter i Europa, 40% av detta var förpackningar.
Som konsument har man alltså väldigt stor makt att påverka den här situationen.
I artikeln nämndes följande:
  • Ta inte nya plastkassar varje gång man handlar.
  • Undvik enångsbestick, muggar och tallrikar
  • Släng aldrig skräp i naturen.
  • Tvätta mindre. Kläder i syntetmaterial, tex fleece, släpper ifrån sig stora mängder plastpartiklar som inte kan filtreras bort i reningsverk utan åker med ut i naturen.
  • Använd inte plast om det finns andra fungerande alternativ. 
  • Sedan så ska man också undvika kosmetika med mikroplaster. Vad detta är för något vet jag inte. Jag är ingen storkonsument av smink själv, så detta är jag inte insatt i.
Så idag, när jag skulle handla födelsedagspresent till syskonbarnet tog jag med en tygkasse till stan. Det är det ju många som gör när det gäller mathandling, men allt annat? Och faktum är ju att en matkasse slutar ju ändå oftast som soppåse, och har någon sorts syfte med sin existens, medan alla de här småpåsarna man får på diverse ställen inte går att använda till något och bara bidrar till sopproblemet. Så nu slängde jag upp min tygkasse i både leksaksaffären och klädbutiken. Varför har jag inte tänkt på det förr?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar