måndag 21 juli 2014

Hänt på kolonilotten, 2014-07-21

Trots att kolonilotten har varit övergiven och ovattnad under vår resa hade den klarat sig bra. Den eländiga lerjorden som jag annars retar mig på har ju den fördelen att den håller vätan bra.
Och roliga saker hade minsann hänt!
Majsen, Golden Bantam, har börjat blomma! Det är mitt första fösök med majs, och jag är glad att det verkar lovande. Om det blir bra så ska jag utöka majsodlingen till nästa år! Utsädet till den här majsen har jag köpt på tradera, tror det var 7 frön för en tia, och jag vet inte om det är dyrt eller billigt, men det var bra kvalitet, för alla grodde, och om det blir kolvar på dem så har jag gjort en riktigt bra affär!

Bönorna växer så det knakar! Detta är Solberga, en gammal sort som hittades under fröuppropet och som nu saluförs av Runåbergs, Jag kommer kunna äta massor av bönor i vinter!

Slutligen har jag idag satt luftök! Under vår resa stannade vi till i Nybro hos en kvinna som jag fått kontakt med via alternativs facebooksida. Hon sålde luftlök, och två sådana här löksamlingar fick följa med hem till mig. Den ena delade jag och satte jag idag, den andra tänker jag sätta senare i höst för att kunna se vad som passar bäst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar