fredag 25 juli 2014

Kolonilotten 2014-07-26. Vitlök

Förra hösten fick jag vitlöksbulbiller från en granne på koloniområdet. Massor med miniatyrvitlökar från vitlökens topplökar. Han gav rådet att så dem på hösten, vilket jag också gjorde. Jag satte dem i godislådor som jag senare satte ut. Det kändes jättekonstigt att sätta ut små späda plantor på hösten, men det gick jättebra. När våren kom satte de igång att växa så snällt.
Bilbillerna såddes sensommaren 2013

De små stråna planteras ut efter ett par veckor, hösten 2013

Nu hade dock löken gått i vila. Blasten hade vissnat, och jag började oroa mig lite för den. Efter att ha googlat lite och ställt lite frågor på Alternativ beslutade jag mig för att plocka upp löken för att låta den vila torrt och svalt fram till hösten när jag tänker peta ner den i jorden igen.
Det var en ren fröjd att ta upp dem, de har vuxit rejält, de största är som sättlök för gullök ungefär.

Fyra av lökarna blommar, så de får står kvar i landet. På så vis kommer jag att få nya bulbiller som jag kan så och ha som backup om lökarna inte gillade att bli updragna utan hellre hade velat stå kvar.
Om allt går som det ska så kommer mina vitlökar nästa år växa till ytterligare och bilda klyftor.
Eftersom det tar två säsonger att ta sig från bulbill yill färdig lök är det ju således bra att jag får lite bulbiller att så även i år, så jag inte får något år utan viltlök.
Och sedan så kan blir man ju helt självförsörjande på vitlök, behöver inte ens köpa utsädeslök! Är inte det fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar