måndag 21 juli 2014

Öland 2 - algblomning

Vi tillbringade mesta tiden under semestern på södra Öland. Men dagen vi åkte hem åkte vi norröver, för jag har aldrig varit där och ville gärna se den delen. Sedan så skulle vi bada i den berömda Bödabukten också så klart.
Men först gjorde vi ett stopp vid Byrums raukar. Mest för att det ska finnas trilobitfossil där, och jag och dottern tycker båda att det är som en skattjakt att leta fossil.
Men usch vilket lerigt och ledsamt vatten det var där! Och när vi gick där på stranden så såg jag helt plötsligt att den var full av döda små fiskar!

Helt plötsligt drabbades jag av en känsla av oro. Död fisk? För mig är det en varningssignal. Mina blickar sökte sig till siluetten av Oskarshamns kärnkraftverk som tornade upp sig i horisonten. "Rör inte vattnet" sade jag till min dotter.
Jag ville därifrån.
Uppvuxen i smålandsskogen visste jag inte vad det var jag såg, men det var alltså min första algblomning!
Vi reste över till östra kusten och Böda för att bada, men det var lika illa där, om inte värre, och jag gick fram till några av de få människor och frågade "vad är det med vattnet?"
Så det blev inget bad den sista semesterdagen.

Algblomning är en naturlig process som inträffar under vår och höst, men på grund av övergödningen av haven har vi fått allt kraftigare algblomningar även under högsommaren.*
Sedan 1975 har algblomningen tidigarelagts med tre veckor, från omkring 8 augusti till omkring den 19 juli. Orsaken till detta är att havet göds med kväve och fosfor och att det värms upp fortare på våren. Dessutom har genomsnittstemperaturen under sommaren höjts med en grad.*

Angela Wulf är professor i marinekologi vid Göteborgs universitet och hon säger så här till Sveriges radio:
" När cyanobakterierna faller ned till botten så ökar syrebristen där nere när de ska brytas ned. Redan idag är 15 % av Östersjöns bottnar döda och ytterligare 30 % lider av svår syrebrist. De syrefria bottnarna i Östersjön har till exempel gjort det svårt för torsken att föröka sig, eftersom äggen dör när de sjunker mot djupen.
Östersjöländerna har lyckats få ned sina övergödande utsläpp med 25 % under senare år, men eftersom inte friskt syrerikt vatten trängt in från Nordsjön på länge, verkar åtgärder inte hjälpa de döda bottnarna." *

Det är frustrerande att läsa att de där 25 % inte gör någon verkan ännu, vi måste jobba ännu mer med att få ner utsläpp från jordbruk och trafik. Så det gäller att handla kravmärkt, som inte konstgödslats, och att köra mindre bil. Dessutom ska man låta bli att kissa i vattnet: den urin som en människa ger ifrån sig under ett dygn räcker för att göda ett kilo cyanobakterier!*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar