tisdag 22 juli 2014

Öland 3 - Föra Inspirationsträdgård

Eftersom jag är trädgårdsintresserad såg jag till att vi på resan norrut på Öland stannade till vid Föra Inspirationsträdgård som har öppet på helgerna under sommaren.

Så här presenterar de som driver trädgården sitt projekt:
"Kring den gamla skolan öster om kyrkan i Föra by 25 km norr om Borgholm, breder trädgården ut sig mer och mer över den före detta skolgården.

Vi odlar giftfritt och experimenterar med olika sätt att få växterna att trivas, t ex genom marktäckning med gräsklipp, fyraårig växtföljd, kompost och andra naturliga gödselmedel. Vi använder det vi odlar av frukt, bär och grönsaker samt örter som mat och medicin i hushållet.

Men först njuter vi av skönheten!

I TRÄDGÅRDSBUTIKEN hittar du bland annat redskap, presenter och plantor. Butiken har utvidgats och innehåller ännu mer fina saker
t ex underbara tvålar att sköta om sig med efter en dag i trädgården."
*


Den dag vi kom dit var det varmt, och just då var det folktomt i trädgården, vilket var en nackdel. Vi kände oss nästan som om vi invaderade en privat trägård utan lov. Det blev därmed ett ganska snabbt varv i trägården.

Den stora behållningen av besöket var hunden Sickan som självmant kom fram till oss när vi tittade på plantorna som fanns till försäljning. Barnen var överlyckliga, för Sickan var helt klart en fantastiskt snäll och barnvänlig hund, men jag förstod inte riktigt om ägaren tyckte det var okej att barnen gullade så mycket hunden eller ej, så jag kände ett visst behov av att komma därifrån!
Jag tog stora flickan och dök in i den kombinerade trädgårdsbutiken och cafeet för att komma in i svalkan. Sådant kan ju vara ett misstag när man varken är på jakt efter spadar, hemkokt sylt eller glass, så för att komma därifrån med hedern i behåll inhandlades en fröpåse för 10 kronor. Stockrosor har jag aldrig odlat, jag odlar ju i princip bara ätbara saker, men det ska bli roligt att se hur det går.
Vårt besök i Föra blev inte långt, och jag gör det nog inte rättvisa, jag tror det kan vara jättetrevligt vid rätt tidpunkt, jag har sett på FB- sidan att de har olika evenemang, till exempel musikunderhållning,örtagårdsvandringar och beskärningskurser, men man ska inte förvänta sig stora eller inovativa odlingar, det är en ganska ordinär trädgård, men med café och en mindre butik.
Jag tror också att det vore intressant att blir guidad i Föra trädgård. Att höra ägarna tala om sitt projekt vore spännande, för då kunde man få en bild av visionen, av det som ännu inte hunnits med, hur tankarna går. För trädgård tar ju tid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar