söndag 13 juli 2014

Dill. Odlad av mig och av Findus. En liten prisjämförelse


I morgon åker jag och familjen bort en vecka, så därför passade jag idag på att klippa ner dillen, jag vill inte att den ska hinna lägga för mycket energi på blommor och sådan där, mer än tre stadiga plantor som jag lämnade för att de ska bli kräftkronor,
Efter Saras modell, som jag skrev om igår, lämnade jag 4 cm stjälkar i landet för att få en "andraskörd"
Min sådd bestod av en 25 kronors påse som jag bredsådde. Utdelningen så här långt är 6 dl frusen dill, eller 66 gram.
Om man köper dill från Findus får man betala 9.90 för 35 gram.
Hitills har jag alltså förlorat en 15 kronor på denna odling, men om man hoppas på den där andraskörden och dessutom räknar in dillkronorna så blir det kanske plus på kontot!
Nu är det ju inte så att jag odlar för att spara pengar egentligen, men det är ju ändå något att reflektera över, helst ska man ju tjäna på att odla själv, det ska inte vara dyrare än att köpa saker som gått igenom många led i handelskedjan, som har konstbevattnats och konstgödslats och allt möjligt! För alla sådana saker borde kosta, annars är det någon, kanske lastbilsshauffören som kör omkring dillen, som inte får ordentligt betalt. Annars är det så att Findus har mycket bra inköpspris på sina fröer... (Kan man ta dillfrö själv? Eller ja, det är ju klart att man kan, men är den frökonstant?)


Dock odlar Findus enligt hemsidan all sin dill i Sverige, för att den växer bäst här, och det är ju bra! Odlas i Sverige gör även persilja, gräslök, spenat (naturell och stuvad, inte den med vitlök!) rödbeta, gulbeta, vanliga morötter, grönkål, kålrot och ärtor.
Allt annat är importerat. Helt förståeligt när det gäller oliver, men obegripligt när det gäller bönor! Jag missunnar inte någon människa sitt jobb, den person i Polen som jobbar med odlingen av "små skurna bönor" är ju så klart beroende av sin inkomst. MEN man kan misstänka att den har lägre inkomst än om hen hade jobbat med bönor här i Sverige, kanske är det lite lättsammare inställning till besprutning, och man kan  vara helt säker på att bönorna har åkt längre på vägarna än om de odlats på Öland (där jag har förstått att det är extra god jordmån för bönor)
Hur som helst så är det faktiskt Öland jag ska till i morgon, så då ska jag titta lite bönfälten, bruna bönor finns det, det är jag helt hundra på!

Tack Garnhumlan för att du har följt med!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar